Listopad 2008


Pre vás...

23. listopadu 2008 v 14:48

V tejto rubrike sa dozviete, aké básničky,piesne a pohybové hry sa učia a hrajú vaše ratolesti - naše BAMBULČATKÁ



Chráňte svoje deti pred baktériami

15. listopadu 2008 v 21:40 Zaujímavé články

Chráňte svoje deti pred baktériami!


Klikni pre zväčšenie obrázku
Klikni pre zväčšenie obrázku
Naučiť našich najmenších pravidelne si umývať ruky, dá zabrať nie jednej starostlivej mamičke. Deti veľmi často nepočúvnu, keď im poviete, aby si umyli ruky pred každým jedlom či po použití toalety a pritom pravidelná hygiena rúk je tou najlepšou prevenciou proti rôznym chorobám.

Baktérie, ktoré môžu spôsobiť rôzne infekcie sú všade okolo nás. Dostávajú sa na naše ruky, keď sa dotkneme iných ľudí, zvierat, kontaminovaných povrchov či jedla. Zvýšenú pozornosť by sme mali venovať práve našim ratolestiam, keďže imunita malých detí ešte nie je úplne vyvinutá a preto sú viacej náchylné na získanie infekcie.
Deti veľmi často chytajú do rúk všeličo možné a bez toho, aby si ruky umyli, si ich vkladajú do úst. Bývajú veľmi často v kontakte s inými deťmi a preto sa môžu infekcie šíriť medzi nimi veľmi rýchlo. Dôkladná hygiena a starostlivé umývanie rúk ich tak môže ochrániť pred mnohými ochoreniami a niekedy až fatálnymi infekciami. Keďže deti nasledujú a opakujú správanie dospelých, buďte im dobrým príkladom. Naučte ich správnym hygienickým návykom a častému a dôkladnému umývaniu rúk.
Baktérie, ktoré spôsobujú infekcie sa dostávajú do nášho tela niekoľkými spôsobmi, veľmi často práve prostredníctvom špinavých rúk. Postrehli ste ako si vaše ratolesti zvyčajne umývajú ruky? Niektoré pustia iba kohútik so studenou vodou, na chvíľku chytia prúd vody a myslia si, že ich už majú čisté. Nie je to však pravda!
Poznáte správny postup hygieny rúk, ktorý by ste mali naučiť aj vaše deti?
  • Ruky je potrebné umývať si mydlom pod tečúcou teplou vodou.
  • Ruky je potrebné mädliť si spolu s mydlom mimo tečúcu vodu minimálne 5 až 10 sekúnd. Následne potom je nutné ich opláchnuť.
  • Dozrite, aby si umyli aj priestor pod nechtami.
  • Teplá voda neničí baktérie, preto je dôležité použiť mydlo, najlepšie antibakteriálne.

Reckitt Benckiser prináša na slovenský trh 2 skvelé produkty - antibakteriálne tekuté mydlá, Dettol Fresh a Dettol Sensitive, ktoré ničia až 99,9%baktérií.
Mydlá DETTOL s antibakteriálnou zložkou a s aktívnou hydratačnou zložkou sú silné proti baktériám a vírusom a zároveň nežné aj k detským rukám. Kombinácia spoľahlivej antibakteriálnej zložky s aktívnou hydratačnou zložkou zanechá ruky nielen čisté, ale aj zdravé. Majú neutrálne pH a sú bez obsahu mydla. Sú odporúčané aj odborníkmi z oblasti medicíny a vy si tak môžete byť istý, že vás a vašich blízkych starostlivo ochránia pred všade číhajúcimi baktériami a infekciami.
Ničia baktérie E.coli, Salmonely, Staphylococcus aureus, ktoré sú najobvyklejšie baktérie spojené s infekciou kože a rán. Zároveň ničia baktérie Listerie, Campylobacter E.hirae a vírus vtáčej chrípky H1N1.
Zabezpečia vám a vašej rodine kompletnú antibakteriálnu ochranu na každý deň!
Kúpite ich ako Dettol Fresh (svieža vôňa) a Dettol Sensitive (vhodný pre citlivú pokožku) za 89,-Sk.
//

Dyslexia v predškolskom veku

15. listopadu 2008 v 21:18 Zaujímavé články

Dyslexia v predškolskom veku?

Pomoc rodičom
Rodičia si často ťažkosti nechcú pripustiť. Nahovárajú si, že sa nič nedeje, že sa všetko "samo" spraví, že dieťa začne hovoriť, až samo bude chcieť. Inokedy hľadajú vinníka v partnerovi, jeho širšej rodine, v príbuzných a pod. Sú ochotní meniť lekára, aby konečne našli takého, ktorý im povie, že je všetko v poriadku. Niektorým rodičom trvá veľmi dlho, než si priznajú, že ich dieťa nevie to, čo zvládajú iné deti už dlhší čas. Nevedia riekanky, málo hovoria, nenapíšu ani začiatočné písmeno svojho mena. Veľký problém nastáva, keď jeden z rodičov pripúšťa ťažkosti a druhý si ich stále nechce priznať.
Reakcie rodičov na vyslovené podozrenie na dyslexiu (rovnako ako na iné poruchy, choroby a pod.) sú veľmi podobné. Na začiatku sa prejaví príliv emócií. Rodičia môžu prechádzať od pocitov viny až po hnev. Hľadajú vinníka a pohybujú sa medzi sebaobviňovaním a obviňovaním niekoho druhého. Tieto obvinenia sú iracionálne a nič neriešia.("Keby som v tehotenstve nepracovala, nič by sa nestalo").V tejto etape je dôležité dospelým vysvetľovať, že majú predovšetkým vnímať potreby dieťaťa a spoznávať oblasti, v ktorých mu môžu pomôcť, ale taktiež si viac všímať všetko, v čom je ich potomok "dobrý". Základom je, aby dokázali problém akceptovať.
Malé percento neprijme diagnózu nikdy. Domnievajú sa, že sú stigmatizovaní, pretože majú horšie ako perfektné dieťa. Dokonca sa môže stať, že jeden z rodičov napr. dieťa odmieta a čas trávi mimo domu. Nejednotné prijatie diagnózy nie je dobré pre dieťa ani pre rodičov. Je zdrojom konfliktov medzi nimi a tie majú pochopiteľne spätný vplyv na dieťa. Niekedy vedie takýto spor medzi rodičmi až k ich rozvodu.
Pokiaľ sa rodičia zhodnú na prijatí diagnózy a hľadajú pomoc, vrámci nej si okrem iného musia rozdeliť úlohy pri práci s dieťaťom. Nie je dobré zavádzať také opatrenia, ktoré vyčerpávajú celú rodinu. Najdôležitejšou úlohou rodičov je formovanie sebavedomia dieťaťa, ktoré cíti, že neprináša rodičom takú radosť akú by samo chcelo, že je napríklad horšie ako súrodenci. Dieťa ale nesmie byť prijímané predovšetkým ako dieťa s dyslexiou. Je to predovšetkým neopakovateľná osobnosť s celou radou pozitívnych čŕt. Zdôrazňovaním poruchy znižujeme jeho sebavedomie a potláčame uvedomovanie si predností, ktoré taktiež očividne má. Dôsledkom môže byť jeho prílišná závislosť na rodičoch a narušenie procesu vývoja k samostatnosti v dospievaní a dospelosti. Dieťa, ktoré je závislé na starostlivosti rodičov sa v období dospievania obracia proti nim a nevhodným správaním im dáva najavo svoj hnev.
Reakcia súrodencov
Veľa pozornosti venovanej dieťaťu s dyslexiou znamená menej pozornosti pre jeho súrodencov. Pokiaľ súrodenec prijme úlohu pomocníka, je všetko v poriadku. Pokiaľ nie, situácia je ťažšia, pretože obviňuje rodičov, že ho zaťažujú a trestajú starostlivosťou o súrodenca. V prípade konfliktov je potrebné hľadať pomoc mimo rodiny. Nemusia to byť len odborníci, ale taktiež rodiny s podobnými problémami, skúsenosťami a podobne. V krajnom prípade situáciu rieši rodinná terapia. Práca s dieťaťom s dyslexiou môže pomôcť rodine sa zomknúť pri prekonávaní spoločných ťažkostí.

Prehľadné prostredie a poriadok
Svet usporiadaný podľa určitých pravidiel napomáha pozitívnemu vývoju dieťaťa, jeho dozrievaniu a úspešnému vrastaniu do sveta dospelých. Opakom je neprehľadné prostredie zahltené nadbytkom predmetov a hračiek, rozptyľujúcich podnetov . Nadbytok predmetov a hračiek pôsobí na dieťa chaoticky. Väčšinou ani nevie, ktorú hračku si má zvoliť a behá od jednej k druhej. Preto je vhodnejšie hračky s ktorými sa nehrá odložiť a ponechať menej podnetov, z ktorých si v určitom čase vyberá. Jeho záujmy sa menia dozrievaním. Je možné, že hračka, o ktorú dieťa nejavilo predtým záujem, bude prijatá o niekoľko týždňov neskôr. Prostredie, v ktorom sa dieťa pohybuje, najmä ak je to detská izba, by malo byť zariadené tak, aby ponúkalo podnety primerané veku, ktoré sú impulzom k tvorivým aktivitám.

Ako (ne)komunikovať s deťmi

14. listopadu 2008 v 22:33 Zaujímavé články

Deti sa vždy nesprávajú tak, ako by sme my dospelí od nich čakali. Menšie konflikty, hádky, nedorozumenia či výmeny názorov sú súčasťou snáď každej domácnosti. Keď sa k tomu pridruží nervozita, únava, stres - môžu padnúť slová, ktoré rania krehkú detskú dušu a zostanú s nej hlboko vryté dlhý čas.

Život s deťmi je pestrý! Vedia nám naservírovať rôzne "menu". Prežívame s nimi chvíle radosti, šťastia, spokojnosti a nevymenili by sme ich za nič na svete. No prídu chvíle, keď to zaiskrí.
Slová však dokážu veľmi ublížiť. Zvlášť deti ich vnímajú citlivo. Ponúkame vám preto niekoľko citátov, ktorým by ste sa mali počas komunikácie s nimi radšej vyhnúť.

"Nikdy sa ti to nepodarí!"

Veta obsahuje dva negatíva - nikdy a nepodarí. Dieťa nebude mať motiváciu zlepšiť sa a opraviť chybu, keď mu je povedané, že sa mu to aj tak nikdy nepodarí. Skúsme ho radšej povzbudiť a povedať: "Veď nabudúce to bude lepšie, určite sa ti to podarí!" Tým ho naštartujete, a čo je dôležité, bude veriť vo vlastné sily.

"Hovoril som ti, že sa to takto skončí!"

Dieťa často neposlúchne svojich rodičov a urobí si po svojom, mysliac si, že sa rozhodlo správne. Ak sa zmýli, stáva sa zraniteľnejším, pretože ste ho na to upozorňovali. V duchu sa iste pýta samo seba, prečo to tak urobilo, keď ste mu radili ináč. Najlepšie sa však človek poučí na vlastných chybách! A dieťa na to príde veľmi skoro!

"Spýtaj sa mamy/ otca!"

Tradičný slovný pingpong, keď sa jeden rodič zbavuje zodpovednosti za rozhodnutie. Ide o spôsob, ako odložiť problém bez toho, aby ho riešil. Najlepším príkladom pre deti je však ten, kto dokáže na seba zobrať určitú zodpovednosť, i keď je nepriaznivá.

"Teraz nie, nemám čas!"

Dennodenne zvádzame boj s časom. Nič nestíhame, všade sa ponáhľame. A deti vedia presne vystihnúť ten "správny čas"! Mali by sme sa však snažiť nájsť si vždy pre ne malý okamih a venovať sa ich "dôležitým veciam", ktoré nepočkajú. Dáva to dieťaťu pocit, že je pre vás dôležité a istoty, že ho neodbijete.
Obdobie puberty je pre rodičov zaťažkávajúca skúška. Konflikty sú na dennom poriadku. Čomu sa vyhnúť?

"O tom sa nediskutuje! Povedal som a hotovo. Buď ticho!"

Uvedené vety svedčia o bezvýchodiskovej situácii pre rodičov, keď dieťa nepresvedčili rozumnými argumentami a stavajú sa do pozície veliteľa. Dôležité je ich ale presvedčiť, že majú aj napriek tomu poslúchnuť a dôverovať rodičom v danej požiadavke.

"Ako si mohol byť taký hlúpy/a ?"

Každé dieťa sa s tomto výrokom vysporadúva po svojom. Jedno zvolí útok odpovedaním podobného znenia, iné sa z rešpektu a strachu utiahne do seba. V každom prípade nadávanie rodičov dieťa uráža a bolí. Určite to nie je tá správna cesta ako dosiahnuť to, aby dieťa na sebe pracovalo a zlepšilo si nedostatky.
- alternatíva: "Myslím, že by bolo výborné, keby si ..."

"Ty tomu nerozumieš, si ešte príliš mladý!"

Hovorí samo za seba. Ak je niekto mladý, automaticky neznamená, že je hlúpy.

"Rob si, čo chceš!"

Táto veta je vyjadrením úplnej apatie a ľahostajnosti k vlastnému dieťaťu. To dostáva pocit voľnosti, že si naozaj môže robiť, čo len chce. O tom však výchova nie je! Buchnúť dverami a posadiť sa pred televízor dokáže každý. Ale oveľa náročnejšie je vysvetľovať, odôvodňovať, presviedčať, ... To už chce námahu, čas a porozumenie!
- alternatíva:" "Veľmi by si mi pomohol, keby si ..."

"Pokiaľ ťa živíme, budeš robiť to, čo ti povieme!"

Aj toto je veľmi častý výrok rodičov. Riešiť však problém ekonomickým vydieraním dáva dieťaťu stop v jeho námahe po nezávislosti, ktorú každý tínedžer má. Rodičia sa pasujú za niečo viac, keďže zarábajú peniaze a dieťa "len" chodí do školy.

Slová, ktoré nerania ...

Aj v tých najkritickejších momentoch sa veci dajú povedať rôznym spôsobom. Snažme sa preto svoje deti slovne nezraňovať, ale komunikovať s nimi ako s rovnocennými partnermi. Keď miesto zákazu či príkazu vyslovíte prianie, prosbu, želanie či radu, dosiahnete oveľa viac a máte väčšiu šancu na úspech.

VEĽKÁ SKUPINKA:

14. listopadu 2008 v 22:18

TAJNÝ ROZHOVOR (báseň)

Jedno hrozno- hroznu šušká,
šu-šu,šu-šu raz do uška.
Tak mu šušká celý deň,
o čom to vám nepoviem.

Hrozno-hroznu šu-šu -šu,
šepká čosi do ušú.
Chichoce sa hrozno na to,
chi-chi, cha-cha bacuľato

TUČNÉ BRUŠKO (báseň)

Pozrel som sa na hruštičku,
pošúchal si uško,
všimol som si-hruštička má,
veľmi tučné bruško.

Nemám také veľké ústa,
iba malé mám,
preto túto hruštičku,
oteckovi dám.

JESEŇ (báseň)

Na známosť sa všetkým dáva,
v jeseni lístie opadáva.
Šu-šu šumia vetvičky,
vraj naplnia košíčky.

Slniečko sa raduje,
šarkan s vetrom tancuje.
Hop-cup,hop-cup tralala,
jeseň dary rozdáva.


KVAPKÁ KVAPKA (pieseň)


Zmalých mračien kvapká kvapka
z veľkých mračien prší dážď
/: neporátaš koľká kvapka
aj keď kvapne každá zvlášť:/

Z kvapiek býva potok ,rieka,
a z veľkých riek oceán,
/:zráťať vlny riek sa zrieka
aj najväčší moci pán:/

Tak si teda kvapká kvapka,
cupy, žblnky prší dážď,
/: iba tam nevzniklo more,
kde zem obliekla pršiplášť:/


MOTORKA (pieseň)


Kúpil otec motorku, to je novina,
a už na ňu štverá sa celá rodina.
A že taká motorka nie je bicykel,
každý by sa od rána, na nej voziť chcel.

Sadla mamka s oteckom, sadla sestra ,brat,
a už je tá motorka, plná akurát.
Sadla babka s deduškom,už ich je tam šesť,
lež i ja na motorke, rád by som sa zviezť.

Keď sme všetci nasadli,poďme do lesa,
tam však praskli pod nami obe kolesá.
Skákali sme z motorky,ako opice,
smejú sa nám doteraz deti z ulice.

Čižmičky (báseň)

Čistím, čistím čižmičky,
veď už nie som maličký.
Do okna ich čisté dám,
urobím to celkom sám.

Počuj, milý Mikuláš,
iste do nich niečo dáš?
Celý rok som dobrý bol,
dokonca som podrástol.

Pomáhal som mamičke,
nebral hračky sestričke,
pomáhal som tatovi,
nerobil zle bratovi.

No a pani učiteľke,
obrázky som kreslil veľké.
Už sa teším, už to viem,
že dnes niečo dostanem


Snehuliak (báseň)

Snehuliak si prosí,
dva mrkvové nosy.
Vari chceš byť dvojnosý?
To sa predsa nenosí.
Ale čo by,ale čo by,
budem tatko.
Jeden nos chcem do zásoby,
pre maličké snehuliatko.


Bibiana Walnerová

Škola ( báseň)

Prvý deň ma moja mama,
zaviedla sem do škôlky.
Otvorila sa nám brána,
šiel som voľky-nevoľky.

V triede bolo toľko detí!
A všetky sa chceli hrať.
Hojdať bábu,kresliť kvety,
skákať,spievať, tancovať.

Teraz sa už každé ráno,
do školičky ponáhľam,
rýchlo prejdem našou bránou,
medzi deti,k pekným hrám.

Snehuliak

Bol raz jeden snehuliak,
a volal sa PAMPULIAK.

Prišla k nemu malá Jožka,
nabrala si snehu troška.

Začala mu hádzať gule,
šup mu jednu do pampule.

A tak sa tam guľovali,
ani nôcku nezbadali.

Veľkonočná otázka

Vajíčko červené,vajíčko zelené,
dnes každé vajíčko je pekne sfarbené.

Kdeže tie vajíčka odtiene vzali,
keď farbu hnedú len spočiatku mali?

Možno dnes sliepočky farbičky zjedli,
možno kurz výtvarný v kuríne viedli.

Možno,že slniečko má takú moc,
vajíčka farbí vždy na Veľkú noc


NAŠA MAMKA

V srdci nosím svoju mamku,
ako vzácny drahokam.
Ku všetkým je dobrá,milá,
najlepšia však býva k nám.

Po celé dni u nás vládne
vrelý nádych pokoja.
Iba ruky mojej mamky,
v kľude nikdy nestoja.

Neviem ako všetko stihne,
veď má toľko roboty.
Ale ona,mamka zlatá,
ešte si aj zanôti.

Chcel by som byť ako ona,
pracovitý,veselý,
chcem, aby jej nežné oči,
úsmevom vždy žiarili.


MALÁ SKUPINKA:

14. listopadu 2008 v 22:16

Nákladné auto

(pieseň)

Nákladné auto tú-tú-tú,
vybehlo zrazu na cestu.
Na stavbu piesok vezieme,
škôlku si stavať budeme.
Tú-tú-tú, auto už je tu.


Húsenice

Húsenička lezie z kríčka,
lezie ako harmonička.
Takto chodí od malička,
každá jedna húsenička.


Mamka moja

Mamka moja ,mamka zlatá,
kto tú tvoju prácu zráta?
Varíš,šiješ,perieš nám,
srdiečko ti za to dám.


Dobré deti

Keď si zamažeme nôžky,
utrieme ich do rohožky,
aby sme ti mamka zlatá,
nenaniesli domov blata.

Apríl

Raz je pekne ,raz je zima,
čia že je to apríl vina?
Ja mám viny na tom málo,
slniečko sa zle vyspalo.

Vyjdi, vyjdi slniečko

Vyjdi,vyjdi slniečko,
na makové zrniečko.
Vyjdi, vyjdi na ten kopček,
uvidíš tam päť ovečiek,
a dvaja sú barany,
so zlatými rohami.

Krista Bendová

Dážď

Cupi-lupi,
do chalupy,
cupi-lupi
domov bež!

Ja som zmokol,
ty si zmokla,
kto nebeží-
umokne tiež.

Maliar

Nakreslím si domček,
pri domčeku stromček,
pri stromčeku veľké huby,
taký obraz sa mi ľúbi.

Vlak

Ide vláčik ši-ši-ši,
odvezie nás k Mariši,
potom cez tri tunely,
letí vláčik veselý,
potom zase k Mariši,
ide vláčik ši-ši-ši.

Tetka Angelína

Išla tetka Angelína,
pozrieť včielky do včelína.
Ale jedna včielka malá,
na nos tetku poštípala.
Čo ju to len napadlo,
vyťahuje žihadlo.

Chorá myška

Ochorela myška malá,
doktora si zavolala.
A pán doktor-
múdra hlava,
malej myške,
lieky dáva.

Myška lieky pila, pila,
dobrý čaj si navarila,
nebolí ju bruško, hlava,
malá myška už je zdravá


Slniečko


Slniečko už ráno vstalo,
dobré ráno povedalo.
nazrelo do okienka,
kde spí malá Marienka.

Vstávaj hore, už je dníček,
umy očká ,ba aj krček,
do šatôčiek šup-šup-šup,
a do škôlky cup-cup-cup.


Snehuliak


Snehuliačik pekný,biely,
studený si, chladný celý.
Z uhlíkov máš gombíky,
klobúk-hrniec veliký.
V ruke metlu od Eleny,
krásavec si vyfintený.
Jednu máš len chybičku,
miesto nosa- mrkvičku.

Kŕmime vtáčky

Hladné vtáčky nakŕmime,
potešia sa najmä v zime.
Dni sú krátke, noci chladné,
jedlo vtáčkom dobre padne.


Snehuliačik (pieseň)

Snehuliačik, ty si krásny,
chýba ti len nos.
Vyďobali ti ho vrabce,
ba aj čierny drozd

Snehuliak

Poznáte ho iste mnohí,
jedna guľa to sú nohy,
druhá guľa,to je driek,
tu máš metlu nerob priek!

Tretia guľa to je hlava,
na hrniec si pozor dávaj.
Fajku cmúľaj veru tak,
pekný je ten snehuliak.

Zima,zima (pieseň)

Zima zima detičky,oziabajú ručičky.
Ťap,ťap ,ťapi- ťap,nebojím sa nemám strach.

Na tie naše ručičky,dáme si rukavičky.
Ťap,ťap, ťapi-ťap,nebude nás oziabať.

Máme líčka červené a nošteky studené.
Ťap, ťap,ťapi-ťap,nebojím sa nemám strach.

Zima,zima detičky oziabajú nožičky.
Dupi,dupi,ťapi-ťap, nebojím sa nemám strach.

Na tie naše nožičky,dáme si my čižmičky.
Dupi, dupi,ťapi-ťap,nebude nás oziabať.



Veľká skupina:

13. listopadu 2008 v 23:48







Vitajte vo fotogalérii

13. listopadu 2008 v 23:44

Toto sú naše ratolesti:

Toto sú detičky, ktoré máme radi, ktoré sú našími pokladíkmi.Vedia nás potešiť, vedia sa pritúliť,prekvapiť svojími výrokmi a niektorí niekedy aj trošku nahnevať.......Takých dní ale nie je veľa, a preto sme radi že ich máme. Tak sa s nimi zoznámte:


čomu sa venujeme....

13. listopadu 2008 v 23:30


Na úvod

13. listopadu 2008 v 23:20

Vtejto rubrike vám predstavíme práce, ktoré zhotovovali naše detičky počas výtvarnej a pracovnej výchovy.Možno vám, milé pani učiteľky a teda naše kolegyne trošku pomôžeme a poradíme práve v čase, keď máte pocit že aj vám už dochádza fantázia.Poznáme to predsa všetky, niekedy nevieme, čím by sme naše deti zaujali,čo by sa im páčilo a čo by možno veľmi radi vytvorili.Tu nájdete teda detské výtvarné práce,práce z pracovnej výchovy.Možno si tu na svoje prídu nielen pani učiteľky,ale aj mamičky, ktoré majú doma neposedné, možno až veľmi aktívne detičky, ktoré radi niečo tvoria.

Nuž nech sa vám páči, prídte sem k nám a cítťe sa tu dobre.



Prišiel ku nám ŠKRIATOK PIATOK

12. listopadu 2008 v 22:26

Dňa 11. novembra 2008 sme v našom Bambuľkove privítali škriatka, ktorý sa volal ŠKRIATOK PIATOK.Mal pre nás pripravený krásny program,detičky sa dobre zabavili, nazreli aj do rozprávočky,spolu s naším hosťom ŠKRIATKOM PIATKOM sa zahrali, zaspievali si a aj zatancovali.Na záver dostali sladkú odmenu.
Ďakujeme za príjemne strávené chvíle ŠKRIATOK PIATOK, a príď ešte niekedy medzi nás .

SOS , mám hyperaktívne dieťa

12. listopadu 2008 v 21:38 Zaujímavé články
U batoliatka to začína minimom spánku. S prvými krokmi prichádza neustále pobehovanie po byte. V škole prichádzajú problémy so sústredením a v puberte začínajú prvé vylomeniny spôsobené prebytkom energie.
Pri pozeraní filmu nervózne potrepáva nohami. Jednoducho byť na jednom mieste bez pohybu je pre neho doslova utrpením. Pokiaľ rodičia ležia polomŕtvi na gauči, ich miláčik je schopný aj o polnoci zdolať najbližší kopec. Život s hyperaktívnym dieťaťom nie je jednoduchý, no ak si nájdete vhodný systém, môžete z toho vyťažiť maximum pozitíva.

Hyperaktivita alebo len príval energie

Všetky deti radi vystrájajú a vymýšľajú rôzne šibalstvá. Občas máme pocit, že svojou energiou dokážu skoliť celú rodinu vrátane babiek a dedkov. No o hyperaktivite môžeme hovoriť až vtedy, keď správanie vášho syna alebo vašej dcéry začína byť nepríjemné pre okolie. Obmedzuje trebárs kolektív v škôlke a pôsobí rušivo na pozornosť iných. K tomu sa ešte nedokáže dobre sústrediť a nič ho nedokáže dlhodobo zaujať.
Treba však podotknúť, že sa nejedná o žiadnu chorobu. Je to vrodená porucha, odlišný stav mozgovej činnosti. Nedá sa odstrániť rýchlo a väčšinou sa stlmí len v obmedzenej rovine. Aktivity dieťaťa nemôžete neprimerane potláčať, pretože by to mohlo viesť k poruchám vývoja osobnosti.

Problémy v škole

Vyučovacia hodina je ťažkou skúškou na pozornosť hyperaktívca. Častá monotónnosť ho nedokáže zaujať a tak si hľadá alternatívne činnosti, ktoré mu pomôžu prekonať túto nudu. Samozrejme na svoju stranu pritiahne aj spolužiakov a v triede potom nastáva malá katastrofa. V tomto prípade je veľmi dôležitá úloha učiteľky.
Zamedziť tomu môže pomocou zasadacieho poriadku. Neposlušné dieťa posadí do prvej lavice a rôznymi otázkami k učivu sa snaží udržať jeho záujem. Ďalšou možnosťou je aj rozdelenie hodiny na menšie pracovné periódy. Jednoduchou, no účinnou zbraňou je aj humor. U časti hyperaktívnych detí môže mať škola práve naopak ozdravujúci účinok. Pevný režim ich zamestná natoľko, že im nezostáva čas na vyrušovanie.

Zaujať, zaujať, zaujať

Prehnaná aktivita sa môže zmierniť vhodným výberom stravy alebo užívaním bylinných extraktov a vitamínov. Najvhodnejším spôsobom je však nájsť preňho nejaké hobby, ktoré mu odplaví väčšinu energie. Ako prvá možnosť sa nám núka šport. Po zvýšenej fyzickej aktivite, ktorú musí pri nej vyvíjať, mu už nezostane veľa chuti stvárať ďalšie nezbedy.
Mnoho hyperaktívnych detí má umelecké sklony. Práve neprístojným správaním sa snažia demonštrovať, že ich nudia zvyčajné činnosti a túžia po niečom špeciálnom. Ak môžu prejaviť svoje nadanie, upokoja sa a všetok temperament venujú do jeho prejavenia. Nech má dieťa talent na šport, či umenie, rodičia by určite nemali zabúdať na pochvalu. Vedomie, že spravili niečo, čo potešilo ocinka a maminku, ich pre budúcnosť veľmi motivuje.

Ako ho upokojiť?

Ak na vás príde skutočne krízový deň a vy neviete ako ďalej vyskúšajte niektorý z upokojujúcich tipov. Prvý z nich je najjednoduchší a zaberá presne to čo u dospelých ľudí. Skúste naučiť svoje dieťa párkrát sa zhlboka nadýchnuť. Nadychujte sa nosom a vydychujte ústami. Robte to spolu s ním, telo sa pravidelnými pohybmi upokojí a zníži hladinu energie. Veľmi príjemnou metódou je teplý kúpeľ s morskou soľou alebo detskou penou. Navodí príjemnú atmosféru a pomôže odplaviť stresy.
Prechádzky v prírode sú účinnejšie, ak chôdzu budete striedať so silným dupotaním, ktoré dieťa časom unaví. Doslova zázraky dokáže priniesť masáž. Najmä hladenie po vlasoch pôsobí na vášho hyperaktívca veľmi upokojujúco. Spravte si akúsi "škatuľu nudy", kde budete mať vždy pripravené hry ako puzzle, navliekanie väčších koráliek, pastelky alebo súpravy na modelovanie. Ak dieťa znervóznie a začne si všade vybíjať energiu, vytiahnite niektorú z týchto vecí a začnite sa s ním hrať. Monotónna činnosť ho totiž unaví skôr ako jeho pokojnejších rovesníkov.

Gény verzus výchova

12. listopadu 2008 v 21:29 Zaujímavé články

Gény verzus výchova. Čo má prevahu?

Aj vy ste sa už pristihli pri otázke: "Po kom to dieťa je?" S úsmevom na perách väčšina z nás dobré vlastnosti svojich detí pripisuje sebe, kým tie zlé určite zdedili po partnerovi. Je tomu naozaj tak? Aký vplyv majú na človeka jeho gény?
Každé dieťa je z genetického hľadiska obrazom svojich rodičov. A to oboch rovnako. Polovicu génov dedí po matke, polovicu po otcovi, takže za vlastnosti, správanie, temperament, či inteligenciu sú zodpovední obaja rodičia rovnako.
Genetika však vo formovaní osobnosti nehrá úlohu sama. Svoj výrazný podiel zohráva prostredie, v ktorom dieťa vyrastá. Gény dávajú základ, prostredie a výchova osobnosť dotvára. Niektoré povahové rysy múdro zvýrazní, niektoré naopak potlačí.

Bitka v histórii

O tom, či má na človeka väčší vplyv dedičnosť alebo výchova, sa vedú spory už celé stáročia. V 17. storočí sa na stranu výchovy postavil filozof John Lock, ktorý vytvoril teóriu "nepopísanej dosky". Dieťa pre neho nebolo iba malým dospelým, ktoré prišlo na svet vybavené všetkými schopnosťami a znalosťami a jeho úlohou bolo len vyrásť. Naopak - podľa neho bolo nepopísanou doskou, na ktorú sa prostredníctvom zmyslov a skúseností zapíše osobnosť.
Dedičnosť a vplyv génov sa zase dostali do popredia teóriou Charlesa Darwina, ktorá zdôrazňovala biologický základ ľudského vývoja. A prostredie, výchova ustúpili do úzadia...

Ako je to dnes?

Moderné teórie už našťastie upustili od dohadov, čo má na človeka zásadnejší vplyv. Vedci sa zhodujú v tom, že na niečo majú väčší vplyv gény, na niečo zase prostredie a výchova. Problémom je, že zatiaľ nevedia, čo na čo! Vychádza to akosi 50:50.

A nie je skôr po babke?

Výskumy na túto tému sťažuje aj fakt, že gény sa kombinujú aj medzi generáciami. Rodičia sú niekedy prekvapení, aké vlastnosti, danosti, záľuby má ich dcéra či syn. Hoci ani jeden z nich nemá hudobný talent, ich Anička vynikajúco spieva a hrá na klavíri. Napokon zistia, že nadanie môže mať po prababke.
Dieťa síce dedí gény po rodičoch, ale v ich génoch sú zakomponované gény starých rodičov, a v ich génoch zase gény prarodičov. Tak sa môže stať, že sa tmavovlasému modrookému páru narodí blonďavé kučeravé dievčatko so zelenými očami. Vlásky zdedilo po starej mame a farbu očí po pradedovi. Príroda si niekedy dokáže "zašpásovať"!

Dôležité pre adoptívnych rodičov

Otázka ohľadom dedičnosti a možnosti výchovy je veľmi aktuálna pre rodičov, ktorí do rodiny prijali, alebo len chcú prijať "cudzie" dieťa. Do akej miery sa u adoptovaného dieťaťa prejaví "jeho krv"? Ako sa dá vychovať tak, aby zapadlo do rodiny? Prejaví sa na ňom fakt, že matka bola prostitútka a otec niekoľkonásobne trestaný? Alebo sa v prípade dobrej výchovy nemusia ničoho obávať?
Otázky, na ktoré je veľmi ťažké odpovedať. Psychológovia ich nemajú radi, pretože nie je možné predpovedať, aké bude dieťa o niekoľko rokov. Čo sa v jeho osobnosti prejaví a čo nie!
Sú však dve veci, ktoré sú isté:
- každá vlastnosť človeka, či už telesná, alebo duševná má svoj genetický základ. V osobnosti človeka sa neprejaví nič, čo mu nebolo dané!
- vplyv prostredia a výchova môžu určité genetické predispozície formovať, posilňovať, alebo naopak oslabovať. Skutočne sa teda dá pracovať s tým, čo nám bolo dané.

Takže: Ako vychovať gény?

Ťažko, ale predsa. Pokiaľ dieťa žije v podnetnom prostredí, ktoré mu poskytuje dostatok lásky, starostlivosti a podpory, znižuje sa pravdepodobnosť vzniku negatívnych vlastností! Na druhej strane každý jednotlivec je obmedzený práve tým, aké gény mu boli odovzdané, s čím môže geneticky disponovať.
Aj na farme v údolí s priaznivými podmienkami sa dá získať s minimálnym úsilím bohatá úroda. Zatiaľ čo na suchej, hornatej pustatine sa toho urodí málo i napriek ťažkej práci. Ale aj na farme, ktorá má výborné dispozície, môže rásť škodná burina a pustatina pri pravidelnom obrábaní môže mať peknú úrodu. Obe však majú svoj strop, za ktorý sa nedostanú. A chcieť od pustatiny zázraky sa naozaj nedá!

..aj toto sme zažili...

11. listopadu 2008 v 23:44

Už podľa názvu tejto rubriky asi viete, že tu budeme prezentovať akcie, ktoré sa uskotočnili,alebo sa uskutočnia v našej škôlke,všetko to nevšedné,čo naše bambulčatká zažili či zažijú.Sú to teda akcie, ktoré sa neuskutočňujú každý deň, ale z ktorých máme všetci radosť a na ktoré sa nesmierne tešia nielen detičky ale aj pani učiteľky.

Sú to akcie, ako je pečenie medovníčkov, príchod Mikuláša, Vianočný večierok,karneval, výlety do prírody,deň detí, či rôzne detské predstavenia,ako je divadielko,tvorivé dielne ......

<![CDATA[//><!]]>